Ägarskifte

Ägarskifte

Text och foto: Boel Ferm

Nu i september byter Borås Bilhall ägare. Nästa år fyller Borås Bilhall 40 år och i 20 av dem har Lars Svensson drivit hallen. Nu tar en ny ägare över och Lars fortsätter som fastighetsägare och mentor. Samtidigt presenteras ett nytt bilmärke, Isuzu.

Den nya ägaren heter Peder Gustafsson. Han har stor erfarenhet av bilbranschen.

— Jag började som bilförsäljare, sedan arbetade jag som

företagssäljare och försäljningschef med personbilar. Jag har över 30 år i branschen.

För Peder blir det en delvis ny värld.

— Jag har vana från stora arbetsplatser, Borås Bilhall är mindre och mer familjärt.

Peder säger att han ser fram mot närheten med personal och kunder.

Nuvarande ägare Lars Svensson var först delägare på Borås Bilhall.

– De senaste sju, åtta åren har jag varit ensam ägare. Företaget har haft en stabil ekonomisk utveckling under en lång räcka av år, säger han.

Det bästa med jobbet tycker han har varit att lära känna alla människor.

— Det finns en familjekänsla här, vi vill jobba närmare kunderna än de större företagen. Vi har en stabil kundkrets.

Egentligen är det en ren tillfällighet att Lars säljer just nu.

— Jag blir sifferpensionär i mars nästa år. Det kan inte vara vem som helst som tar över. Det är viktigt med rätt person.

Lars lärde känna Peder genom MRF. Peders bonusdotter kör dessutom Honda och var inne på service ibland. I våras började Lars och Peder diskutera ett ägarbyte.

— Det här känns rätt. Jag blir kvar som fastighetsägare och mentor så det blir en bra övergång.

Både Lars och Peder har lång erfarenhet av branschen.

På frågan om hur det har ändrat sig genom åren svarar Peder:

— Det är stora skillnader. I dag är kunden mer påläst via Internet. Förut började det ofta med att kunden gick hem med en broschyr att studera. I dag har kunden en shoppinglista på några märken och besöker ett par återförsäljare. Vi har förhållandevis kort tid på oss att ta reda på kundens krav och önskemål och komma med förslag.

Peder säger att när han möter en kund för första gången gör han en behovsanalys och försöker komma med en så bra lösning som möjligt.

— Jag brukar fråga: ”Vad kör du för bil i dag?” för att få en första bild av kundens preferenser.

— Det viktigaste instrumentet är att lyssna, instämmer Lars.

De pratar båda varmt om medlemskapet i MRF, Motormännens Riksförbund.

— De flesta auktoriserade bilhandlare är med där, det innebär en trygghet för kunden, en kvalitetsstämpel.

Peder lovar att förvalta det som Borås Bilhall står för i dag.

— Vi ska köra på det som är bra och lägga till vissa nya arbetssätt. Vi tar in ett nytt märke, Isuzu pickuper.

Det blir ett komplement till personbilarna och riktar sig till en annan kundgrupp.

— Vi kommer att jobba mer med totallösningar för både privatpersoner och företag.